Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 27. september 2015

HØSTGENSER med oppskrift

Siden jeg lovet en oppskrift på HØSTGENSEREN, har jeg nå renskrevet notatene mine, og puttet oppskriften inn i boka mi. Og så får dere den her, hvis dere også vil strikke den.

Den er ettersittende, og i strs SMALL 
Min gode venninne Eli stiller opp som modell. Hun bruker strs S.

Høstgenser OPPSKRIFT
Garn: hverdags ( 5 nøster ) og PLUM mohair ( 4 nøster ) som strikkes sammen. 
( du trenger ca 1000 løpemeter garn)
18 masker = 10 cm, på pinne 5 ( denne måler ca 84 cm i diameter rundt bolen)
Pinne:5

Vil du ha en løsere og mer pusete genser, tror jeg det holder med 5 bunter Faeytale, enkel tråd.
Alle delene rillestrikkes frem og tilbake.

Forstykke: Legg opp 70 masker. Strikk 2 rett, 2 vrang, i 3.5cm
Rillestrikk så frem og tilbake til 50 cm.

Felling til halsutrigning: fell de 12 midterste maskene (=29 m på hver side), og fell på hver 2 omg til halsen; 2-2-1
Strikk videre opp uten fellinger, til åpningen måler ca 9 cm i høyden. Fell av, og strikk den andre siden på samme måte.

Bakstykke: legg opp 76 masker. Strikk 2 rett, 2 vrang i 8 cm. Rillestrikk frem og tilbake, men fell så 6 m jevnt fordelt på omgangen (= 70 masker på pinnen)
Strikk som på forstykket, men fell de midterste 22 maskene (=24 masker på hver side) når hele stykket måler ca 57 cm lengde.
Strikk så hver side for seg, til du har lik lengde som på forstykket, ca 2 cm.
( bakstykket er altså lenger bak )

Ermer: legg opp 40 masker på pinne 5. Strikk 2 rett, 2 vrang i 8 cm.
Rillestrikk opp 12 cm, (men på første omg. øker du 5 m jevnt fordelt.) 
Deretter økes det i hver , side 1 maske hver 5 cm, 6 ganger = 57 masker på pinnen
Strikk til hele ermet måler 42 cm ( eller den lengden du ønsker) 
Fell av, og strikk et erme til.

Sy alle delene pent sammen. Bakstykket er lenger enn forstykket, og delene sys sammen fra rillestrikken.

Halskant: med liten rundpinne 5, ta opp 80 m rundt halsen.
Strikk 2 rett, 2 vrang i 3 cm, før det felles av.

Jeg er heldig som har modeller som stiller opp

Husk at strikketøyet er strekkbart når du måler. Men blir en av delene litt kortere, eller lenger, mekker du det bare til når du syr sammen. Det går fint. Jeg syr alltid løst sammen under montering, så det ikke strammer og snurper seg.

Skal du ha genseren vid, legger du bare til flere masker. Men utgangspunktet i denne Høstgenseren, er at den skal være ettersittende.

Garnalternativ: Tynn  Alpakka og Air. Eller to garn sammen som gir den samme strikkefastheten. 
Også en tråd av et tykkere garn, som feks Faerytale, eller PUNO Petit. Prøv deg frem.
Lykke til

Denne er nemlig en gave...


9 kommentarer:

Miri Vandre blandt ege sa...

En skøn sweater og du er en meget gavmild kvinde :)

Helen sa...

Du er vel snill som deler :)

Regner med den er en gave til din søster?
Hvor har du fått tak i slike fine "navnelapper"?
Har også sett enkelte har de med: "Handmade by me"

Hvor får man tak i sånt da tro??

Tine sa...

Hvor er den blevet flot!
Sikke da en fantastisk gave :-)

Rubia sa...

Takker for oppskriften!
Håper du har hatt en suuuuper helg i det flotte været!

Knutine sa...

Kjempefin genser,som garantert blir en favoritt. en som man tar etter både når man går ut,og når man sitter i sofakroken på sene kveldstimer .

ha en flott høstuke med strikketøyet :-)

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Herlig genser til hva som helst. Takk for oppskriften!!! Har strikket en slik genser i tynn alpakka. Det siger noe helt enormt. Jeg tuller ikke når jeg sier at genseren ble 40cm lengre etter lite bruk... Måtte tove den, og nå ligger den ubrukt i skapet... Kanskje Sterk er bedre?? De genserne er jo så gode å ha på!!!!!

Grynet sa...

Fin og koselig blogg du har :) Tusen takk for titten på bloggen din. Jeg kommer gjerne innom på besøk igjen.

Ønsker deg en fin kveld :)

Mvh Gry

Elisabeth sa...

Takk for oppskrift Sylvia.
Ble just ferdig med en barnegenser str 6 år i går, så nå har jeg ingen strikkeprosjekter som venter. Og ingen ufoer heller ;) Helt sant faktisk.
Hm… enten må jeg kikke gjennom restelageret og gå i gang med et trekantsjal igjen, eller så må jeg ta meg en tur til garnbutikken.
Finfin tirsdag ønskes deg!

restu ibu dan ayah sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.