Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 27. desember 2015

Hvit jul

I dag våknet jeg opp til snø.
Dessuten strikker jeg i hvitt, så man kan vel si det nå er hvit jul
Hvitt og mykt strikketøy i jula

Jeg startet så gledelig opp med å hekle de orange rutene før jul. Det gikk av seg selv, i en rasende fart. Du kan tro jeg koste meg!!!
Men så fikk jeg så vondt i nakken og skuldrene, og skyldte først på all gaveinnpakkingen jeg drev med på jobb...........he he, jeg visste jo at det var pga heklingen.

Da jeg var på jobb lillejulaften, kjøpte jeg med meg et nøste hvit Superior, og startet opp på dette sjalet, for å ha noe håndarbeid i romjulen.
Jaaaaa.......jeg vet. Jeg har mange flere UFOer liggende, som jeg godt kunne fortsatt med. Men dette er en gave, til sånn rett på nyåret. Tenkte det var greit, jeg.

Jeg vet ikke hvor mange slike sjal jeg har strikket til nå. Men det er verdens beste sjal, en luxus i Cashmere og Silke. Strikket på pinne 4.
Oppskriften jeg laget til dette garnet har jeg lagt ut her flere ganger ( sjekk søkeord, oppskrift )

Jeg startet faktisk dagen i dag med å bake brød, i pysjen.
Nå var det sååå lenge siden jeg har bakt. Og jeg fikk hentet hevebollen min rett før jul, så den har vært fremme i dag
Det bakerste er blitt hevet i hevebollen, det andre har ligget fritt, men fått et kryss på toppen.
Så ser de litt rustic ut

Som vanlig, bruker jeg ikke noen oppskrift. Og jeg måtte bare ta det mamma hadde i skapet.
Så disse har hvetemel, fint sammalt hvete og fin rug, sammen med hakkede valnøtter, i seg. Sammen med tørrgjær, vann og olje.

Nå står de faktisk inne i ovnen, og snart dufter det nystekt brød her.

Ellers har vi besøk av lille, skjønne Melba
Som ønsker alle som er innom, en riktig fin Romjul!

24 kommentarer:

Gro sa...

Sjalet er like fnugglett som snøen!
Ønsker deg fortsatt en fin romjul og tusen takk for god inspirasjon til hverdagslykke i 2015. Ønsker deg også alt godt for det nye året!

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Lett som snø og hvitt som frost - lekkert sjal. Godt du får kost deg lit nå!!! Fortsatt god romjul til deg Sylvia!! Her er det også snø nå :-)

Fru Tunheim sa...

En god romjul ønskes deg også.

Lisbeth sa...

Godt med litt snø nå, det lyser så fint opp😊. Og gaver må være lov å strikke😀. Nyt noen rolige dager, før det braker løs på nyåret igjen💕. Klem

Viviann Børresen sa...

Jeg ønsker deg også snø. Ønsker deg en fortsatt fin jul.

Klem Vivi

Elisabeth sa...

Så lekkert og fnugglett sjalet er i hvitt, Sylvia. Passer fint til vinteren som plutselig kom.
Bare eeeelsker Superiorsjalene mine. Avhengighetsskapende. Mine egne har jeg strikket på pinne nr 3. Syns de blir penest da. Men garnet er et slit å strikke av. Så "dødt" liksom.

Fortsatt fin jul!

Rubia sa...

Deilig sjal og brødene ser fantastiske ut!
Jeg holder faktisk på med ett hvitt sjal selv i Faerytale.

Gi Melba en god klem og ha en flott romjul videre.

Lisbeth Severinsen sa...

For et nydelig sjal !

Meg og mine! sa...

Sjalet såg veldig delikat ut....
Vil ønske deg en fortsatt god jul og et godt nytt år!
Juleklem fra meg!

Inger G.

mimouna sa...

Lekkert med slikt fluffy, hvitt garn. Og deilig at vi endelig fikk snø!

Jeg får også vondt av å hekle, men (nesten) aldri av å strikke. Tror vi strikkere ofte holder heklenålen feil? Uansett, håndarbeid må man jo ha, så da er vekselbruk tingen!

Helen sa...

Så lekkert og delikat det hvite sjalet blir !
Helt som snøfnugg !!

Ja, du jeg hørte det kom snø rett etter at vi forlot Gardermoen.
Fly ut 08.45, og visstnok kom snøen rett over klokken 9 og mor som dro ved tre tiden fikk da forsinket fly og masse kaos på veien for min bror som kjørte. Så vi var virkelig heldige - MEN, skulle nå gjerne sett litt snø mens jeg var hjemme, var jo tross alt JUL!

Nyt de siste dager i året som snart er forbi, tenk så spennende med ett nytt år !

Klemmer herfra hvor vi idag nøt 14 grader og knall sol

Edny sine puslerier sa...

Snødrysset stod veldig i stil med sjalet, så det var nok meningen at du skulle strikke på det. Lett og lekkert;) Det er lett å bli for ivring med håndarbeidet, og da merker man det på kroppen. Den sier ifra om vi vil eller ikke. Brødene dine ser veldig fristende ut. Gjærbakst både dufter og smaker så godt. Nyt romjulsdagene.

AnnetteK sa...

Så flott sjal du har startet på.
Nå ble jeg frista til å starte jeg også.... :p

Brødene så veldig fristende ut!

Fortsatt god romjul til deg!

siddisisalou sa...

Lekkert sjal ! Og i hvit ser det ekstra lekkert ut, og sikkert godt og varmt.
Brødene ser helt herlige ut. Kan nesten kjenne den gode lukten.
Selv bakte jeg deilig julebrød med rosiner rett før jul.
De ble virkelig gode, selv om de nok hadde smakt ekstra god med geitost.
Men pytt pytt, her er det mye annen god ost.
Ha en fin rom jul og kos deg masse !

Lin sa...

Sne, saa dejligt. Det hoerer sig altsaa jul og vinter til. DIne broed er saa flotte. Har aldrig faaet til det der med toergaer. Har du et tips?? Dit sjal skal jeg da lige tjekke. God romjul. Jeg er taget ned til min far for at hjaelpe lidt til og kose mig med ham efter en ikke saa koselig jul. Juleaften blev min splitter nye bil paakjoert , fin bulk og hele konduktoersiden oedelagt,ushh, og julen blev bare braak med svigermor og svigerinden som krangla i et kjoer. Guri jeg er saa lei det. Men nyttaar blir bra her med pappan min og ungene mine. Klem

♥ Hannele på Hisingen sa...

jag har också bakat lite bröd, gott nytt år ♥

Chain of Yarn sa...

Og en hyggelig, glædelig jul samt godt nytår til dig. Det er nogle fine ting du får fra hånden her imellem jul og nytår. Og det er også tiltrængt at starte op på et nyt strikketøj, når al juleriet har taget overhånd. Dejlige brød du får bagt. Det virker som om de bliver gode med tørgær, det må jeg prøve. Og sikke et fnuglet sjal. Mon jeg har nogle rester liggende, som jeg også kan bruge til at starte et sjal op? -Det er min leveregel: byder livet dig citroner, så lav limonade. Hav en god uge og et godt nytår!

Anonym sa...

Godt nyttår :) Håper 2016 vert ett superår for deg og at eg får forsetja å lesa denne fine bloggen din :) Alt det beste ynskjer eg deg, klem frå Marta

Strikkeheksen sa...

Kære Sylvia - dejligt med al det lys som følger med sneen :-) Her er det bare gråt, blæsende og bidende koldt! Jeg ønsker dig et rigtigt godt og glædeligt nytår, hvor de forandringer, der er sket i dit liv kan få lov til at sætte sig i ro og mag. Der venter masser af spændende oplevelser forude og med din positive tilgang til livet bliver 2016 garanteret et skønt år - jeg ønsker al det bedste for dig :-) Hvidt er skønt om vinteren og det ser ud til at blive et skønt og blødt vintersjal - et godt strikketøj at tage med ind i det nye år :-) Selv tager jeg et rødt strikketøj med ind i 2016 og det bliver en skøn kjole :-) Ha´en rigtig dejlig aften :-) Mange kærlige tanker fra mig til dig - kh Lene

Muskats blog sa...

Godt nytt år, med de beste ønsker for 2016.

Helle sa...

Fortsatt god romjul, det er vel fortsatt romjul frem til 13. dag jul?, og godt nytt år. Herlig nyttårsstrikk, rent, luftig og luksuriøst. Silke og kasjmir må jo kunne kalles ren luksus.

Håper dere får god repons på leiligheten deres, selv om tidene kan oppleves som usikre for mange. Så er vel ikke eiendomsbransjen stoppet helt opp? Svingningene i oljeindustrien har større følger enn vi kunne ane, og jeg hører flere som nå utsetter store innkjøp og ferieplaner, - som igjen er med på å bidra til en nedadgående spiral. (Vi har måttet stramme inn på alt!) Snakket med en designer-venn som tidligere hadde 60% av jobbene sine for oljeindustrien, nå var hun nede i 20 %, og oppdaget at det ikke var så enkelt å finne nye kunder andre steder. Det jeg også ser er at mange til tross for usikre tider nå velger å starte opp for seg selv. Grunderånden ser ut til å vokse i trange kår, noe som tross alt viser litt optimisme.

Gleder meg uansett til å følge med deg i 2016, (er det kanskje hvitt som blir overgansfargen din?) Og håper at du får det du trenger til å blomstre videre og leve ut din kreativitet. 😊

Klem Helle


LivM sa...

Riktig Godt Nytt År til deg. Hvitt er jo en nydelig farge, selv om noen påstår at det ikke er en farge!, delikat. Og sjal får en jo ikke nok av. Takk for at du er flink til å stikke innom bloggen min. Klem!

Tovepia sa...

Dette sjalet så ut som et herlig snøfnugg!
Har lest meg litt bakover, og mye lekkert som vanlig her..og jeg kler meg faktisk også i rødt i desember:)
Håper alt står bra til med deg og ønsker deg et godt nytt år! Klem:)

ANNEPÅLANDET sa...

Jeg får også vondt i skuldrene av hekling - må ta det i veldig små porsjoner. Det hvite sjalet ser utrolig lekkert ut da!
Ønsker det alt godt for det nye året, Sylvia. Nå kan det bare gå fremover!
Stor klem <3