Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



tirsdag 5. januar 2016

Nytt år, nye muligheter

Godt nytt år alle sammen!

Nå er året jeg har ventet på, endelig her.
Det beste jeg vet, er å starte på et nytt år. Med blanke ark, og fargestiftter til, som Prøysen synger.
Samtidig er det godt å se bakover, og tenke over det året som er gått.

Hva var fint, hva var dumt, hva kan bli bedre, og hva kan man ta med seg inn i det nye året?

Jeg startet det nye året 2016, med å strikke et sjal. 
Et helt hvitt et. Ja, som et blankt ark
.....eller som et hvitt lerret

I dette sjalet ligger det mye kjærlighet.
Det er strikket til min kjære mormor, som i morgen fyller 85 år.

Hun fikk et likt et i fjor, men da i lilla. 
Det har vært mye i bruk, og hun elsker den myke lettheten, samtidig som det varmer så godt.
Det er jo strikket i Cashmere og Silke.

I år skal det også brukes garn fra "lageret". Det er et slags nyttårsforsett. Og jeg startet såvidt med det på tampen av fjoråret, der jeg tok frem heklede ruter til et teppe, som jeg vil ha ferdig nå. Det er også noe jeg skal forsøke meg på : å gjøre ferdig gamle prosjekter, eller UFOer som vi kaller dem.

Jeg la noen ruter utover i dag
Hvordan skal dette teppet se ut, tro? Skal det røde i det hele tatt få bli med?

Jeg har heklet ganske mange ruter i romjula ( og endt opp med en litt øm skulder og nakke )
Men alikevel er det altså ikke nok!!!!
Jeg får stå på, til jeg har ruter nok, og slik at det endelig blir til et teppe, som kan brukes fremover . For nå er det jaggu kaldt ute!

Forbruket skal ned også, ikke bare på garninnkjøp, men sånn i det hele, på alt man ikke trenger!
Det jeg vil sløse med i år, er å være til stede. Bruke masse tid på familie og venner.
Gjøre ting jeg ikke pleier å gjøre, oppdage noe nytt, og le en hel masse.

En god latter forlenger livet!

19 kommentarer:

Lin sa...

JA en god latter forlaenger livet. Helt enig. Rigtig godt nyttar Sylvia med alle de bedste oensker for det nye aar.
Stor klem

Miri Vandre blandt ege sa...

Gode tanker om hvad du gerne ser ske i det nye år :) Det er hyggeligt at hækle tæpper:)

Ingunn Sættem sa...

Gratulerer med mormor! Deilig med et mykt og lett sjal!
Jeg har visst noen heklaruter liggende jeg også. Kanskje det blir teppe i 2016?
Synes du har gode leveregler for det nye året.
Jeg har vært på ski i dag, og nå blir det strikking....

Riktig god tirsdagskveld fra Ingunn

Synøve sa...

Superfint teppe du har på gang - blir nok fint både med og uten rødt....problemet med å velge blir jo klart større da;) Ønsker deg masse fine fargestifter til de blanke arka dine - og så kan du jo farge litt på ark som har litt farge fra i fjor også....livene våre henger jo sammen - heldigvis får vi vel si:)klem herfra

Sommertid sa...

En fin start på det nye året. Og gratulerer med mormor.og så fint sjal hun får.
Teppet blir fint, du finner nok utav det hvordan det skal bli til slutt.
Kos deg videre med UFO strikkinga :)

Annes indfald sa...

Så smukt et sjal til din mormor. Det ser virkeligt blødt, let og lækkert ud.
Du har da været flittig med hæklenålen, men der skal overraskende mange firkanter til et godt tæppe! Jeg ville også få uskelspændinger af at hækle. Så spændende hvordan du får firkanterne lagt op til sidst.
Min oplevelse af alle julereklamerne var at jeg bladede dem igennem og tænkte "jamen, hvad har jeg egentligt brug for!" Jeg havde en meget kort ønskeseddel. Vi trænger jo ikke til flere "ting". Vi skal bruge det vi har og nyde det....
Må dine nytårsønsker gå i opfyldelse. Og året byde på nærvær, samvær og livsglæde.

Lisbeth sa...

Høres ut som om du har en lur plan for det nye året😊. Enig i at forbruket må ned, og at vi heller bruker tid på det som virkelig er viktig☺️. Nydelige farger på teppet ditt, gleder meg til å se det helt ferdig. Mulig det blir litt rødt i det, en av de fineste fargene du vet😉. Så heldig du er som fremdeles har bestemor i live og i nærheten❤️. Kos deg med henne - nydelig sjal hun får😊. Sees plutselig - god klem😊

amo sin blogg sa...

Fin leveregel !
Den kunne me trenge å leve etter, alle.
Fine lappar du har hekla.
Eg held også på med lapper som skal bli teppe, men det
går uendeleg tregt....

Ynskjer deg fine dagar i det nye året.
Klem

Strikkeheksen sa...

Det lyder som nogle rigtig gode nytårsfortsætter - endnu engang rigtig godt nytår ☺ her er jeg også i gang med at færdiggøre projekter fra garnkisten samtidig med det nye sjal er på pindene. Det hvide sjal ser så fnuglet og blødt ud - dejligt mormor får lidt at supplere med. Der kan være strikket meget kærlighed ind i hver eneste maske, vi laver, ikke? Tid til at arbejde - ha en dejlig dag, Sylvia ☺

Strikkeheksen sa...

Det lyder som nogle rigtig gode nytårsfortsætter - endnu engang rigtig godt nytår ☺ her er jeg også i gang med at færdiggøre projekter fra garnkisten samtidig med det nye sjal er på pindene. Det hvide sjal ser så fnuglet og blødt ud - dejligt mormor får lidt at supplere med. Der kan være strikket meget kærlighed ind i hver eneste maske, vi laver, ikke? Tid til at arbejde - ha en dejlig dag, Sylvia ☺

Rubia sa...

Gratulerer masse med mormor!
Nydelig sjal hun får.

Å bruke av lageret er alltid ett mål jeg har også.
Men litt nytt garn detter alltid inn. Når det er på salg og om man detter over noe nytt og spennende.

Men la oss le en hel masse i år. Det er sunt det. :O)

Klem

Barwitzki sa...

Kjære Sylvia, ønsker deg og dine et godt nytt år, ja, det er riktig le en hel masse... holde hjertet og sjeelen sammen :-))) kos deg ofte.
Gratulere mormor, veldig vakkert skjefet ha du strikkt.
Taket blir fint, jeg tenker du skal benytte rød også... skjær i skjær er fint (er det riktig norsk???)
Hilsen og klem fra Viola

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Nydelig sjal til mormor!! Gratulerer til henne!! Og du er jammen tøff som hekler alle de lappene og skal feste ender på dem!!!! For en tålmodighet du har!!! Godt med hverdag igjen - håper du får et godt år som kommer :-)

H. sa...

Kjære Sylvia, så hyggelig å finne innlegg hos deg, igjen !
Er jo litt bortskjemt med at du ikke pleier å ha ett opphold på flere dager...he he he ;))

Ja, riktig godt nytt år, ditt er ihvertfall ett nytt år med nye start på ditt nye liv !
Spennende og sikkert uvant...stopper av og til opp, og tenker så rart livet egentlig er?
Valgene man gjør og tar, bringer enn videre på ens vei, og brått dukker noe morsomt opp, man treffer nye mennesker i sitt liv, som bidrar til sikkert latter og kos.
Hyggelig at du nå får mer tid med en venninne som bor nær dine foreldre, venner er alltid viktig.

Nydelig, delikat sjal din bestemor skal få - har faktisk garn liggende til ett sjal, ett mørkeblått ett - av alle farger.....så veldig spent på det. Men, først, må endel tråder festes på en genser som endelig ble ferdig. Tenker jeg får tatt bildet idag eller imorgen....til da, nyt livet og kos deg i årets første måned !

Bente sa...

Hei og godt nytt år Sylvia.
Jeg har fulgt med deg hele veien (hele fjoråret) selv om det ikke har blitt mange kommentarer. Ønsker du får et godt år med mye herlig latter. Spennende hva som kan skje vettu.

Fru Tunheim sa...

Hørtes ut som gode formål for det nye året. Jeg skal også prøve på å kutte ned på forbruket. Har alt vi trenger, men får bare så himla lyst på noe nytt av og til. Ønsker deg et fantastisk nytt år fylt med latter, nye lodd og nye gevinster..

ANNEPÅLANDET sa...

Hei igjen!Det var noe symbolsk ved å starte året med et helt hvitt prosjekt og blanke ark. Det ble et vakkert sjal!

Den orangefargen på teppet ditt altså, den var bare helt vidundrlig - må jo bli i godt humør av den! Man kan trygt si at den lyser opp i landskapet :-)

Det der med å få ned forbruket er egentlig ganske lett - når man må. Jeg ble syk og måtte slutte å jobbe for en ti års tid siden. Plutselig fikk jeg nesten halvert inntekten min. Dermed måtte jeg kutte forbruket ganske kraftig. Jeg går for eksempel nesten aldri på salg mer - for der kjøpte jeg jo ofte ting jeg egentlig ikke trengte. Nå kjøper jeg for eksempel bare klær jeg trenger, og det er egentlig ikke så mye. Men på garnfronten hender det nok jeg skeier ut - litt moro skal man jo ha, hehe. Det sparetipset som funker best for meg, er å utsette innkjøp til neste måned - eller til neste år.
Ha det godt!

BrittB sa...

Fint sjal du har strikket til din bestemor, koselig med hjemmelagede gaver som brukes -og blir satt pris på!
Pleddet ditt får nydelige farger i seg, stort prosjekt du har gående!!
Ønsker deg et flott og godt nytt år, Sylvia!! Lykke til med de gode forsetter i det nye året!

Marianne sa...

Så smukt og blødt et sjal. Første tænkte jeg at det ikke kunne være til dig selv, da det jo er hvidt. Men kun det bedste er godt til Iris. Jeg håber at i fik fejret hendes 85 års fødselsdag. Jeg tænker meget på jer alle <3