Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



onsdag 6. januar 2016

Tre hellige Kongers dag

Ja, på selveste bursdagen til min kjære mormor, er det altså denne dagen.
Flere har sikkert kastet julen på dør i dag også.
De hellige tre konger. Av kjeramikeren Rakel Fridlund.

Helgen før jul i desember-15, dro en venninne og jeg på Kunstutstilling. Og der tok jeg dette bildet. Tenkte det passet så bra, å ha med i innlegget i dag.

I kveld har jeg stoppet sokker.
Ikke på gamle måten, med stoppesopp, nei.
Jeg gjør det på min egen måte, nemlig hekler en sirkel, som jeg syr over hullet på hælen. For det er vanligvis der det blir først hull
Lappesaker her, er garn og heklenål.

Pappas gamle sokker, lave som ankelsokker faktisk, som jeg strikket for maaaange år siden. Tror det faktisk var i ull og bambus dette sokkegarnet, som jeg tok inn i butikken en gang. Måtte jo teste det ut. Og pappa var den heldige.
Han er nemlig like glad i å gå med ullsokker, som jeg er.

Nå fant jeg noe lilla Hjertegarn , som er et sokkegarn med nylonforsterkning, og heklet to sirkler, som gikk ca 1.5-2 cm utenfor hullet i hælen. Så syr man bare sirkelen på, og så kan sokkene leve litt lenger.

Festlige er de også, med en sirkel på hver fot.
Pappaen min ble iallefall glad når han så dem ferdig lappet.

Prøv det du også, så skal du se det funker.

23 kommentarer:

Vibbedille sa...

Det der var jammen meg ikkje dumt altså!
Skal notere meg dette for det må prøves,
ja når eg får hull på sokkene ;)

Er på vei i seng og gleder meg til
i morgen for da skal Amira og eg har kosedag :)

Må skynte meg å sove :)
Nattinatti :)

Go`klem Vibbedille :)

Miri Vandre blandt ege sa...

Respekt for du lapper sokker. Jeg må indrømme at det gør jeg sjældent..Strikker nye :)
Men en elsket sok, den må man lappe/stoppe :)

Barwitzki sa...

Tre hellige kongers... takk for hyggelig bildet.
Super tekknik med sokker raparere... jeg ønsker å holde det i tankene og tenker på deg,
hvis en hull i sokkene. Ha en riktig god torsdag, Sylvia. Klem fra Viola

Flowermouse Design ❀ Lone sa...

Så flotte kongene er!!! Og så lur teknikk du har funnet for å redde sokkene!!!! Skal si du har nok å holde på med for tiden Sylvia. Her snør og blåser det helt vilt - nå vil jeg ha vår... He he!!

amo sin blogg sa...

Kjempesmart å bøte lestar på denne måten.
Det skal eg hugse. Eg har brukt samme metode når barnebarna har fått
hol på kneet i ullbukser.
Flotte hellige tre konger. Det passa godt 6. januar det ja.
Takk for koseleg kommentar hos meg den dagen.
Her er 2-3 minusgrader og fint ver i dag. Kunne tenkt meg ein tur
ut, men er skikkeleg nedsylta og vond i halsen, så eg får
heller gjere noko nyttig innandørs.

Fin torsdag.
Klem frå Anne-Mari

Ingunn Sættem sa...

Å bøte på denne måten er jo smart! Alltid kjekt når det som bare ligger der får et nytt liv! Jula er her hos meg ennå, men det spørs om jeg rydder bort litt i dag. I alle fall må jeg støvsuge og vaske litt. Det er 25 minusgrader ute, så for å få rørt seg litt må det husarbeid til.

Ønsker deg en strålende torsdag!

Klem

Irene Liland sa...

Det var en smart måte å lappe sokkene på,det tror eg at eg må prøve på. Fine hellige tre konger. Her er det minus 8. Ha en fin dag.

Sommertid sa...

Det var en smart måtte å stoppe hull på, selv så strikker jeg over hullet. Vanskelig å forklare, må nesten sees.klikk deg inn på denne siden og se metode 4 Reknit and graft.
http://www.twistcollective.com/collection/107-articles/1673-darn-it-all

Tre konger ja, det var noen fine eksempler du fant av de.
Her ble jula pakket ned og bort igår den 6. Alt til sin tid. Nå ser vi frem mot lysere tider. Måtte vi enda få litt mildere vær, liker/tåler dårlig kulde jeg, derfor ønsker jeg meg det.
Ha ei forts fin uke !

Anonym sa...

HEJ.

Er det ikke nemmere og hurtigere at hækle disse lapper på istedet for at sy?
m.v.h.Brit

Lin sa...

Fin idé. Jeg kan nemlig ikke stoppe med sopp. Det var altid min mormor som gjorde det, og hun er her desvaerre heller ikke mere.
Saa fine hellig tre konger du fik billede af. Jo julen kommer tilbage i papkassen paa denne dag hos os og saa blander vi det med den franske tradition og spiser " Galette des rois". 2 min i munden og 6 aar paa hofterne haha.
Klem

H. sa...

Blir jo glad av å se på disse sokkene her ;)))

Lisbeth sa...

Det var ikke dumt! Jeg stopper på gamle viset, eller det vil si, jeg prøver å stoppe på gamle viset ;) Kanskje jeg skal prøve din metode neste gang? Ønsker deg en super helg :)

mimouna sa...

Så lurt å hekle en sirkel. Jeg pleier å strikke ny hæl, men dette var jo både kjappere og morsommere. Det er stort sett hælene som ryker her i huset også.

God helg! :)

Elisabeth sa...

Godt nytt år, Sylvia.

Er det på Galleri Osebro Rakel F har utstilling nå? Den kunne jeg tenkt meg å sett. Hm, kanskje jeg får ta meg en Porsgrunnstur snart?

God helg, kjære du. Klem E

Edny sine puslerier sa...

Flotte kongefigurer. morsom og smart måte å bøte sokker på. Tror ikke det er så mange som gjør det på gamlemåten lengre.

Strikkeheksen sa...

He, he - det er da en smart metode, Sylvia :-) De har da ellers holdt i mange år lyder det til uden nylonforstærkning - så mon ikke du har fordoblet levetiden nu :-) Jeg kan bedst lide helt rene materialer og døjer faktisk nogle gange med at gå langt i hjemmestrikkede sokker, hvis der er nylon/anden forstærkning i. Det er som om jeg får en slags brandvabler - gnidningen mod foden på en længere tur (her taler vi om over 6 km) giver simpelthen vabler! Så jeg vil egentlig hellere have helt rene uldsokker også - men de holder jo ikke længe desværre :-) Dejligt at høre, at dit nye år er startet med masser af god energi - jeg er sikker på, du får et fantastisk år :-)

Knutine sa...

Dette var ikke dumt.Og nå har sokkene fått et nytt forlenget liv! Skal gjøre noe lignende neste gang. Og nå angrer jeg på at jeg kastet de gamle yndlingsokkene mine ;-)

Ha en flott helg.

Bodil sa...

Staselege hellige tre konger. Og for ein smart måte å bøte sokkar på. Det blir jo mykje finare enn vanleg bøting :) Ynskjer deg ein fin kveld.

Gitte sa...

Kære Sylvia,
Godt nytår til dig også.
Julen bliver pakket væk her d. 1. januar - og så er det tid til at købe lidt blomster og tænde almindelig lys, så det bliver hyggeligt og varmt igen.
De hellige tre konger er meget, meget fine.

Fint hvidt sjal du strikkede som julegave. Og det bliver så smukt dit tæppe. Jeg synes rødt er flot til gråt.

Vinteren er kommet til Danmark. Vi har fået sne, og også frostgrader. I juledagene var der dog 2 cifrede varmegrader (og masser af kedelig regn)! Det tror jeg aldrig jeg har oplevet før. Så hellere frost og sne.

Rigtig god arbejdsuge til dig.

Rosehagen sa...

Hei ;)
Herlig stopping på sokker, den tar jeg med meg. Jeg har strikket små lapper og felt inn i når jeg har stoppet vottene til syklisten min. Men dette var jo genialt;) Takk for at du blogger og deler.

Tusen takk for rosen av kjolen min før jul. Kanskje kommer det kjoler for salg etter hvert.

Her roper sofaen!!


Klem fra Ann-Mari

♥ Hannele på Hisingen sa...

Kaspar, Melchior och Balthasar... inte många som tänker på dem längre.

Made by KKann sa...

Smart - skikkelig fin måte å stoppe sokker på.

Helle sa...

Akkurat ullsokker tar jeg jobben med å stoppe, rett og slett fordi jeg strikker dem så sjelden selv -så det er eksklusiv vare. Jeg har heldigvis en tante som har forsynt oss med ullsokker, et par til jul gjennom flere år. Hun har varslet at dette året kommer hun til å strikke votter. Da er det godt man kan sy og stoppe. 😉


Jeg håper det går bra med deg. Regner med at du har nok å henge fingrene i med jobb og bolig.

Hvitt er som du selv var inne på en god farge for "nytt år og nye muligheter". Hvitt er rent, uskyldig og kan fint kombineres med det du måtte trenge av annet farge-påfyll.

Har vært stille hos meg noen uker. Prioritering må til når ressursene ikke strekker til alt man vil. Når kroppen sier i fra har jeg i alle fall nå lært at det bare er å lytte. - Fortsetter min gode intensjon om å "kun" gjøre ting som gir meg glede, og akkurat det er nesten som en medisin i seg selv.
Ha en fortsatt god helg.
Klem Helle